tisdag 28 september 2010

Bokfrågornas ABC del 15

Veckans bokstav är O, som i ordet.

Ännu ett bokpris den här veckan, ett endast för kvinnor Orange Prize for Fiction som delats ut sedan 1996. Vet du något om priset? Har du läst böcker av någon pristagare? Är det bra med ett pris för kvinnliga författare?

Nej, det kan jag inte säga att jag gör. Jag fick googla lite för att hitta sidan och leta mig igenom pristagarna. Sedan kan jag tycka att det är bra med ett pris eftersom bokvärlden nog är lite manlig. Jag kan samtidigt tycka att det är synd att vi måste instifta sådana priser för att uppmärksamma duktiga kvinnor. Av de som vunnit hittills har jag bara läst Chimamanda Ngozi Adichie och Zadie Smith. Det fanns kvinnor på listorna som jag hade läst men vinnarna var mer svarta små hål på min bokläsningshimmel.

Berätta om en bok som du tyckte mycket om, trots att du inte trodde att du skulle gilla den. En oväntad favorit alltså!

Jag trodde inte att jag skulle gilla Guillous böcker om Arn men det gjorde jag. Jag har läst dem och använt dem i undervisningen med framförallt killklasser. Det överraskade mig eftersom jag tycker att han inte är en sådan bra författare, men visst hade Guillou gjort sin hemläxa denna gång.

Jag är inget fan av Peter Harrysson, men tänker ändå sno ett av hans favorituttryck. Jag vill att du berättar om en bok som var olidligt spännande!


Men vid mina gröna bananer. Jag kommer inte på så många böcker. Jag måste hoppa denna fråga

Och slutligen vill jag höra om en bok om ett mindre trevligt ämne. Har du läst någon bok om otrohet som du tycker är bra?

Jag tycker att Lady Chatterleys älskare är bra. Det handlar om otrohet som ibland är accpeterad av andra men måste hållas hemlig för andra. Brittisk överklass mot arbetarklass i särstudie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar