fredag 3 september 2010

Bokfrågornas ABC del 11

1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.

Jag måste nog säga Ellinor Dashwood och Edvard Ferrars i Förnuft och känsla. De är lite tafatta men håller på konvenansen. Det är uppenbart att de passar för varandra men det är i alla fall en bra läsning.

2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.

Åh, det finns så många som jag läst. Jag ska inte säga Krig och fred. Alldeles för uppenbart. Men jag tycker att De fattiga i Lódz av Steve Sem-Sandberg passar in. Det handlar om gettot i Lódz och hur den judiska befolkningen blir behandlad. Det är inte krig i direkt bemärkelse men indirekt behandling av offer.

3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.

Spill av Sigrid Combüchen som handlar om en brevväxling mellan författare och huvudkaraktär. Det är nutid och dåtid som vävs samman i boken. Hedwigs brev och Hedwigs liv blandas av Sigrid. Det är en mycket intressant metalitterär bok.

4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?

Jag gillar Lena Sundström som skrivit krönikor i bland annat Aftonbladet. De är alltid tänkvärda.

1 kommentar: