lördag 25 januari 2020

Fem en fredag v. 4: Revir

Jo, jag vet. Det är liksom lördag idag men jag är ofta lite efter. Så jag tänker svara i alla fall. Frågorna kommer från elisamatildas blogg. Frågorna är som lyder:


  1. Vilka skulle du säga är dina expertområden?
  2. När inkräktar folk på ditt territorium?
  3. Vad från ditt yrkesliv kan appliceras på livet i allmänhet?
  4. Hur stor eller liten är din privata bubbla runt dig?
  5. När behöver du vara ensam?
1. Ja, alltså kanske att arbeta i skolan. Som lärare känns det som om det blir ens expertområde. Kanske. Jag är nog inte ens expert på det vissa dagar i månaden. Annars har jag inga. 

2. När personer jag inte känner förklarar skolan och skolans värld för mig. Fast man får bita ihop och lyssna på de flesta för det är så man gör. 

3. Jadå, ledarskap, struktur, förmåga att förklara, kunna stå inför en stor grupp. Leta fakta och vara källkritisk.

4. Den är ganska liten. Jag är en väldigt introvert människa som arbetar i ett extrovert arbete. 

5. En stund varje dag. Jag sitter gärna och arbetar innan och efter arbetstid. 

12 kommentarer:

  1. På fråga 2 är det många som reagerat som du....det är så frustrerande när man får "lära sig" vad som gäller inom ens yrkesområde av folk som inte har en susning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojo, det är det. Fast mitt jobb diskuteras ju liksom ibland i media, så det gäller att verkligen att djupandas.

      Radera
  2. Stort tack för titt-in hos mig:-)
    Du verkar vara en väldigt balanserad person. Och det är nog ett måste när man arbetar som lärare. Har alltid sagt att lärare är inget jobb utan ett kall. Undrar om du håller med. För jag får en känsla av att du gillar ditt jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lärare är både kall och arbete. Man måste verkligen gilla två saker. Sitt ämne och sina elever annars fungerar det inte. Jag älskar mitt jobb men skulle önska att färre tänkte på det. Med det menar jag politiker och andra som tänker sig vara experter.

      Radera
  3. Jeg misunner dere som klarer å stå foran en stor gruppe og prate. Jeg hadde dødd!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den största grupp jag stått inför var 700 lärare som var på skolverkskonferens. Men det gick bra. Det tränar man upp sig på. Titta på mig själv däremot.

      Radera
  4. alla har erfarenhet och åsikter om skolan, jag är duktig på att förklara svåra saker enkelt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla har erfarenhet av att vara elev i skolan. Få den andra sidan. Det är den sidan som kommenteras oftast av politiker och media och föräldrar.

      Radera
  5. klart att många har åsikter om skolan. den angår ju många av oss på ett eller annat sätt. och många är ju engagerade. egentid varje dag är viktig för många

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sant. Fast efter 20 år av att inte diskutera sitt jobb kan kännas. För alla förklarar alltid för mig hur det är. Ingen lyssnar på hur det faktiskt är.

      Radera
  6. Visst är det absolut ett expertområde att arbeta som lärare :). Det är ju ändå ett yrke där vi lär ut och lär oss hela dagarna :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst lär vi oss och lär ut varje dag. Däremot är jag knappast expert. Det krävs konstant input för att vara riktigt bra på det en gör som lärare.

      Radera