lördag 3 augusti 2019

Zookeeper's wife



Det är mitt under andra världskriget. En djurpark i Warszawa bor en familj med passion för djur. När kriget bryter ut får de göra sig av med djur några i taget. Tredje rikets chef zoolog är väldigt intresserad av djurparkägarens fru. Det utnyttjar de till sin fördel. De gömmer och smugglar ut judar från staden mitt under brinnande krig.

Filmen är baserad på en verklig berättelse om Antonina Żabińska och hennes man Jan Żabiński. De hade två barn som återberättat mycket av sina föräldrars mod för att rädda judar och även sina djur. För några år sedan hedrades båda för sitt mod och för sitt engagemang.

Filmen är fin och bra men tänk om vi använt oss av polska, tyska och judiska skådespelare, som pratar språket i alla fall. Jessica Chastain är bra och har en trovärdig brytning men det är fortfarande brytning. Jag tänker att det är för att filmen ska slå och uppmärksammas. Jag tror att många skulle se filmen i alla fall. Mest för att ibland är så när verkligheten något som tittaren vill ha.

Nu tycker jag att du ska se den här. Alla versioner av andra världskriget är bra. Vi håller på att glömma och det tror jag är farligt. Barnen som föddes börjar bli gamla och det är dags att de som är unga får lite koll på läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar