söndag 18 augusti 2019

Min bokresa #53 - Bokserier vs fristående

Camilla på Mitt bokintresse har en bokfrågeserie-tag som hon hållit på med ett tag. Jag hänger på här och där.

Den här veckan är det bokserier eller fristående. Jag gillar båda tror jag. Det finns som alltid för- och nackdelar med båda versionerna.

Fristående böcker är bra för jag läser en bok och kan bli klar med karaktärerna och ta mig vidare. Sedan kan det vara skönt att vissa berättelser inte fortsätter för alltid. En bok jag alltid önskat fortsättning på är Ronja Rövardotter. Ronja var en av mina favoriter som barn och jag tyckte det var så synd att jag inte fick veta mer. Troligtvis var hon min första undrar vad som händer med den här karaktären upplevelse.

Det som också är bra med fristående böcker är att det går att bilda sig en uppfattning om en författare och sedan kan man läsa annat om man vill. I en bokserie blir jag investerad i karaktärerna att ibland kan det vara svårt att sluta läsa.

Bokserier kan vara väldigt trevligt ibland. Speciellt när det kommer till att få uppleva mycket med samma karaktärer. Det har hänt att jag slutat att läsa serier. Orsakerna har varit många. Det kan vara för att det blir enformigt eller att det sker för många ändringar. Döda karaktärer är inte alltid det bästa för mig. Jag kan acceptera det men ibland kan det vara lite slarvigt.

Så, jag är både och läsare. Det tycker jag om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar