onsdag 6 april 2016

The Virgin suicides




Familjen Lisbon består av mor och far och fem strängt hållna döttrar Cecilia, Lux, Bonnie, Mary och Therese. Pojkarna i grannskapet är otroligt intresserade av flickorna. Den dagen den yngsta dottern Cecilia begår självmord genom att hoppa från sitt fönster direkt på en spetsig staketpåle ändras allt.

Med tiden så blir pojkarnas trånande större och flickorna får mindre handlingsutrymme. Däremot så visar de olika sorters uppror. Det hela slutar dock på ett sätt som får pojkarna att fortfarande som vuxna män, fundera över vad som hände.

Jag läste boken flera år innan jag såg filmen. Det är en ganska så speciell både som bok och film. Män som ser flickor och inte förstår skulle kunna vara titeln. Jag förstår faktiskt inte själv. Både film och bok lämnar ett slags tanke kring om det är en sorglig upplevelse eller om det är en glorifiering av självmord. Jag har fortfarande inte bestämt mig. Filmen är vackert regisserad av Sofia Coppola som inte var så gammal just då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar