måndag 11 april 2016

Det sällsamma fallet Benjamin Button av F.Scott Fitzgerald




Ett ungt par får barn runt tiden för det amerikanska inbördeskriget. Fadern är uppspelt men så träffar han sin son. Pojken är en fullvuxen man i närmare 70-års åldern. Det visar sig att fadern inte köper detta utan han istället tvingar pojken att vara barn. Det är allt annat än lätt. När Benjamin växer blir han yngre och när han är runt 20 är han lika gammal som sin far och det leder till ett giftermål.

Jag vet inte jag. Det är rätt så mysko att en nyfödd människa skulle kunna prata som en vuxen, föredra vuxna saker. Det är också mysko att Benjamin går igenom livet bakfram. Jag vet inte om jag tycker det är bra. Det är värt att läsa men Fitzgerald verkar inte vara den typen av författare som tilltalar mig. Så kan ju livet vara ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar