söndag 17 april 2016

Blandat blod av Katarina Mazetti



Vi befinner oss i Blekinge. Eller Blekinga tror jag det uttalas. Här bor Säbjörn med sina söner Svarte och Kåre. Svarte är vacker med mörkt hår och blå ögon. Kåre är inte ful men känner sig i underläge mot sin mer begåvade bror. Det visar sig att äventyrsådern lever i de två sönerna och Svarte blir handelsman och Kåre söker lyckan i väster. Vi träffar Säbjörns familj i slutet av 900-talet. Kristendomen breder ut sig men samtidigt kämpar kungar om makt. I Kiev träffar Svarte Milka som följer honom hem. Ödet vill dock inte förena dem två men Milka blir kvar och gifter sig med Kåre.

Det är första boken i en serie som heter Släkten. Jag har bara läst denna men jag tycker att premissen är intressant. Dessutom tycker jag att den var bra och helt okej skriven. Mycket är ju lite svårt att veta om denna tid och visst går det att fantisera ihop en del. En är kanske lite överdrivet men jag gillar lite tanken med boken. Utan människor från olika håll blir vi rätt inavlade. Som människorna på Storkö till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar