tisdag 9 februari 2016

Veckans utmaning: Dina hjältar och hjältinnor.

Berätta om en hjälte eller hjältinna du ser upp till.

Jag vet inte riktigt men jag tänker på alla människor som varje dag hjälper andra. Nu menar personer i hemtjänsten, eller i vården eller psykvården. Fast om jag ska vara ärlig tycker jag nog att organisationen Läkare utan gränser kan räknas hit för mig. De gör mycket nytta i världen.


Vilken var din första hjälte eller hjältinna? Kan det ha varit Bamse? Eller din mormor? Eller ridläraren? Stålmannen? Eller fröken i första klass??? Berätta!

Jag har två. De är båda flickor som levt ett annorlunda liv. Detta trots att de är fiktiva. Heidi som var föräldralös men som hjälpte sin morfar så mycket. Den andra var Kajsa Kavat som hjälpte mormor när hon var sjuk. Temat var att hjälpa och det är väl en insats för mig även som barn.

Sedan, och det ska erkännas, var min kompis L en hjälte för mig. Hon var snäll men framförallt tog hon alltid hand om sin syster som är född med en ganska allvarlig CP-skada.

6 kommentarer:

  1. Läkare utan gränser är några jag beundrar mycket. Och så tycker jag världen är en mycket bättre plats för att det finns sådana som din kompis L.

    SvaraRadera
  2. Ja det finns så många hjältar runt om i vår vardag. En vardag som inte skulle fungera utan dem.

    SvaraRadera
  3. De där vardagshjältarna betyder mycket.

    SvaraRadera
  4. Håller med om vardagshjältarna. De som med trött blick ändå jobbar på för en god sak. Så himla bra!

    SvaraRadera
  5. Ja, alla hjältar har inte strålkastarljuset på sig.

    SvaraRadera