tisdag 23 februari 2016

Veckans Kulturkollo utmaning: Konflikter och kompromisser

Vilken svår fråga denna vecka. Att skriva om konflikter och kompromisser är ju inget som jag tänker på dagligen.


Det är egentligen inte svårt att hitta filmer, böcker eller liknande som handlar om konflikter för mig. Som den historielärare jag är handlar mycket av den återberättande historien om just konflikter. Några av de roligaste lektioner jag vet är när mina elever, läs manliga elever, förklarar för mig om krigsfilmer. Det är ju i dessa som konflikterna är tydligast och kanske mest påtalande. Män som rustas och springer ut i krig för att kämpa för kung och fosterland. Där kan jag inte låta bli att nämna Band of Brothers som handlar minst lika mycket om kriget som om det förtroende som byggs mellan soldater i krig. Det är en konflikt ingen av dem önskat men likväl deltar i.

Annars får det bli Fröken Frimans krig. Det är konflikt och ibland kompromiss som gäller. Eller i alla fall är det konflikt från de flesta mäns sida med kvinnorna hittills tagit det lite lugnt. Jag tänker att utan dessa tappra kvinnor som stred för oss på 1800-talet hade vi inte kommit så här långt. Att Fröken Friman är baserad på Anna Whitlock som var en del av kvinnorörelsen kanske inte alla vet. Sissela Kyles mor, Gunhild Kyle, var Sveriges första professor i kvinnohistoria. Gunhild Kyle avled den 14 februari i år. Dessvärre märktes det knappt medan de flesta nog vet att Umberto Eco dog några dagar senare. Trots all tid som gått behövs nog lite konflikt för att kunna komma till kompromisser. Annars faller nog alla tillbaka i gamla mönster.

4 kommentarer:

  1. Fröken Frimans krig var ett bra exempel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte jag kom på något bra där :).

      Radera
  2. Jag gillade verkligen Fröken Frimans krig, en intensiv, men ändå lågmäld serie. Jag har svårt för rena krigsfilmer, i alla fall oftast, men visst är det så att de ofta är tydliga.

    SvaraRadera
  3. Fröken Friman var ju bra (Kyles mor var första professor i kvinnohistoria)

    SvaraRadera