torsdag 4 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven S

Dags för bokstaven S idag.



Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på S.

Jag älskar Liv Strömquist. Hennes böcker är alltid tänkvärda och framförallt roliga. Det är alltid upplyftande att läsa hennes böcker. Det finns en viss skärpa och sanning i det som presenteras och egentligen borde alla män läsa henne men den kampen orkar man bara ha några gånger per år.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på S vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Emma Sjöberg räknades på sin tid till supermodellerna. Minimjölk var väl hennes mest kända svenska kampanj. Hon slutade som modell för 15 år sedan. Idag har sitt eget företag och arbetar nära med Lindex. Hon heter ju Wiklund numera men jag tycker Emma är en bra kvinnlig förebild inom företagande.


Vilken kvinna på S, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet?

Så, tjejen får mycket uppmärksamhet men Sarah Sjöström borde lyftas mer. Hon är en otrolig simmare och det kan aldrig finnas för mycket duktiga idrottstjejer i rampljuset. Att hon dessutom ser lika galet överraskad ut varje gång är liksom lite av hennes charm :).

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på S har du ännu inte utforskat?

Tja, jag vet inte riktigt. Jag har ju inte läst Nelly Sachs. Kanske dags för henne.



5 kommentarer:

  1. vissa kvinnor har man ju glömt, kul variation!

    SvaraRadera
  2. Nelly Sachs är väl en bra idé

    SvaraRadera
  3. Sarah Sjöström hade jag också med :-)

    SvaraRadera
  4. Emma Sjöberg var det väldigt längesedan jag tänkte på. Visst var hon skådis också ett tag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Taxi hette filmerna. Franska tror jag de var.

      Radera