söndag 13 april 2014

Svärdet i stenen


Det finns många versioner av hur Kung Arthur av England blev den sagokung han var. För trots allt är han en av Englands favoritkungar. Kanske är det för att han försöker ta bort orättvisor och visa på jämlikhet och demokrati. Disney har valt att fokusera på den unge Arthur som träffar Merlin och lever ett ganska tungt liv. När jag ser om filmen tänker jag på Harry Potter som levde under samma förhållanden hos sin moster. Kanske är det något som tilltalar engelsmän. Oavsett vad det är tycker jag det är bra och hur kan man inte älska madam Mim?

2 kommentarer:

  1. En favorit när jag var liten. Pysen och hans sånger. :D Jag tror mest att de byggde historien på hur barn i slott faktiskt användes i köken på medeltiden men jag kan ha fel.

    SvaraRadera
  2. Det kan nog stämma. Jag saknar dock en kock. Eller kocka ska man nog säga.

    SvaraRadera