onsdag 2 april 2014

8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…

Det finns inte en fråga. Det är alla frågor. Nej, nu överdrev jag. Jag har ingen passion i att det ska finnas en herrgårhen och en frugårhen för tja, det är bara något annat. Däremot är det viktigt att vi har lika lön för lika arbete.

Jag ska inte som nybliven lärare ha en annan lön för att jag är kvinna men det händer fortfarande. Har männen läst en annan utbildning än jag? Nej, men allt för ofta får män mer i lön. Det är för jäkligt. Det är en viktig fråga och framförallt för unga kvinnor som kommer att få kämpa otroligt mycket hårdare i en hård arbetsmarknad.

Jag vill att skolan ska vara jämställd. Precis som att vi har krav på flickor ska vi ha krav på pojkar. De mår inte heller bra av att uppleva kravlöshet. Flickor mår inte bra av att ha otroligt höga krav på sig. Arbetsmarknaden måste komma överens om att man ska gå i gymnasiet och att man premierar det. Idag kan många killar glida på en räkmacka och sedan få ett jobb i alla fall för de är ju grabbar som man vet är bra. Den synen har vi inte på flickor. Varför?

Det är viktigt att man kämpar för rätten till en god pension efter arbetslivets slut. Idag har män mer i pension bland annat genom lön men också för att män inte tar ut lika mycket föräldradagar.

Det ska finnas rätt personer på höga poster oavsett kön. En dag får vi kanske en kvinna som statsminister. Om vi nu är världens mest jämställda land är väl det på tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar