söndag 7 juli 2013

Moulin Rouge



Christian har flytt England och bosatt sig i Montmarte i Paris. Den delen av staden är känd för sina bohemiska invånare och framförallt sina nattklubbar. Den största är Moulin Rouge där kvinnorna är vackra, dansar hela natten och inte har några problem att göra än det ena eller än det andra. Det är här den vackra Satine arbetar. Hon vill egentligen bli en skådespelerska men behöver pengar. Hon och hennes chef ska lura av en rik Hertig, aka The Duke, pengarna men det vill sig inte bättre än att författarna som vill skriva Satines pjäs lurar i henne att Christian är the Duke. Ja, gissa vad som händer. Om du inte kan se filmen.

Hmm, jag gillar detta syndrom som finns i litteratur och film och det är nämligen den goda horan. Allt sedan jungfru Marias dagar finns det två roller för kvinnor - madonna eller hora. Nej, det finns fler men man föredrar dem vid generaliserade roller. Satine är en god hora. Hon säljer sig för pengar men älskar Christian. Christian å sin sida är ganska naiv.´

Nu låter det som om jag inte gillar filmen men det gör jag. Jag tycker om musiken och jag gillar det lite dråpliga i vissa delar av den. Kärlekshistorien är inget nytt men den fungerar och man blir lite engagerad i vad som ska hända. Så se den om du inte har gjort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar