tisdag 25 januari 2022

Tisdagstrion:Frukt eller bär (i handling, titel eller på omslag)


 

Varje vecka har Ugglan & Boken ett tema. Temat går ut på att man ska hitta böcker som knyter an på ett eller annat sätt. Tolkningen är rätt fri. Denna veckas tema är 


Frukt eller bär (i handling, titel eller på omslag)




1. Smultron och svek är den första delen i Familjen kring LaStella skrivna av Ewa Swedenmark och Annica Wennström. Det är ganska trevligt med lite mysig vardag. Lite Östersund och lite god mat och inte så mycket att tänka. Det var några år sedan jag läste denna men hela serien har ett bär i sig. 

2. Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson är en bok jag troligtvis aldrig skulle ha läst om jag inte hade haft den som kurslitteratur. Jag läste en kurs i chick-lit, usch för den genren, och då skulle vi läsa denna. Den är en underbar bitterljuv berättelse om en tjej som hittar sin väg i livet. 

3. Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson. Som det arbetarbarn jag är kan jag känna hennes beskrivning. Min klassresa är stor och igenkänningen från äldre generationer är stor. Martinson skriver på sitt sätt men jag tycker mycket om det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar