måndag 10 januari 2022

Stolthet och fördom av Jane Austen

 


Ibland undrar jag om det finns tre läger. De som läser Austen, de som läser systrarna Brontë och de som läser båda. Jag önskar att jag tillhörde den tredje gruppen men Jane Eyre är den enda jag tycker om och de andra två är så där. Omläsning av Austen har skett men de andra damerna inte riktigt lika mycket. 


Den som inte känner till handlingen i Stolthet och fördom måste vara få. Till och med mina elever som inte läser om de inte måste vet om detta. Mest för att jag ger denna och Jane Eyre som exempel på romantik. Frankenstein får också förekomma men av andra skäl. Att Elizabeth Bennett och Mr. Darcy är sinnebilden av ett par som trots sina olikheter finner kärleken. Det kan man säga att Jane Eyre är också men här känns i alla fall Lizzie som mer på samma plan som Darcy medan Jane och Rochester inte riktigt är där. I alla fall det var trevligt att läsa om. Någon gång ska jag våga mig på en engelsk version och uppläsning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar