torsdag 29 maj 2014

Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald



När Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare flyttar han in i en villa på Long Island. Efter ett tag börjar han umgås med paret Tom och Daisy Buchanan. Som en av sina grannar har han Jay Gatsby. Gatsby älskar fester och han är mycket intresserad av Daisy Buchanan.

Jag kan verkligen inte med denna bok. Nu är den läst och jag lyssnade och läste om vartannat. Det gick ändå väldigt sakta. Varför vet jag inte men denna bok kändes lite överskattad. Kanske var det så att man behöver vara av en speciell läsarsort för att gilla denna. Jag är dock inte det. Tjugotalets dekadens och överdrivenhet är visserligen intressant men eftersom jag efter ungefär 20 sidor inser att det kommer att handla om det känns det mesta liksom jahahja. Nej, nu är den läst men jag förstår verkligen inte varför den är en klassiker. Den kändes lite daterad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar