måndag 6 augusti 2012

Lone Star


Lone Star är en film av John Sayles. Den är så bra att när jag såg den första gången blev jag lätt kär i Chris Cooper. Han är en birollernas man som gör det mesta av det lilla. Jag tycker fortfarande att det är en bra film. Sayles kräver nog att man gillar honom eller inte för att köpa denna film. Men även om jag älskar inte Texas men det är passande att han låter sin film utspela sig där.

Filmen handlar om Sam som är sheriff i en liten stad precis som hans far en gång var. Hans far är död och just nu är det inte lätt eftersom ett skelett har hittats och staden ligger nära den mexikanska gränsen. Så många tror att det är en olaglig flykting eftersom staden ändå kryllar av mexikanare. Vi får därför träffa Sams far som ung, spelad av en lika ung Matthew McConaghey, som jobbar som vice sheriff i staden vid denna tid.

Tillbakablickar är ett välkänt fenomen i film men ibland känns det rätt, ibland inte. Här är det ett berättartekniskt drag som måste finnas för att vi ska se och uppleva på egen hand och inte bara genom Sam.
Värd att se om man hittar den. Jag blev lätt lycklig när jag såg att den fanns på DVD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar