fredag 21 augusti 2009

Kulturfyra om vänskap

Jörn Donner sägs varit vän och ovän till Ingmar Bergman och om denna relation har Donner skrivit en bok.

Ja vänskap, det är intressant. Där startar veckans Kulturfyra.

1. Vad är en vän?
Det är någon som tycker om en för hur man är. Det är en person som faktiskt står ut med att man kan vara arg. Det är också en person som är likadan tillbaka. En person som man gillar för den den är.

2. Hur många vänner kan man ha?
Man kan inte ha så många nära vänner. Det skulle inte gå att vara lika nära alla. Sedan är frågan om det går att ha många kompisar men få vänner.

3. Bästa boken om vänskap?
Jag måste säga Nick Hornbys Om en pojke. Det visar på att vänskap inte har med ålder att göra utan är som den är.

4. Har du en vän?
Ja, en god vän som vet allt om mig. En person som alltid bryr sig och gillar mig. Skäller på mig om det behövs. Sedan har jag andra också men inte som hon :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar