fredag 8 oktober 2021

Helgfrågan vecka 40

 



Det var länge sedan jag var med i helgfrågan. Men det kan vara dags igen. Denna vecka har Mia valt denna fråga:


Vad heter den bästa tunna bok du läst?


Jag har nog generellt inte läst så många tunna böcker. Därför får det väl bli Den gamle och havet av Ernest Hemingway som jag läst och analyserat på både svenska och engelska både en och två gånger. Den handlar ju om Santiago som ger sig ut för att fiska. Som en envis gammal man tänker han komma hem med en riktigt stor fisk. Han lyckas fånga en stor svärdfisk men det är inte lätt i en liten båt.

Jag läste filmvetenskap för några år sedan och då analyserade vi filmen och boken gällande adaptation. Jag måste säga att Anthony Quinn är bra i rollen. Den filmen kom 1990 och vill man fördjupa sig i filmhistorien finns en version från 1958 med Spencer Tracy som också är bra i rollen. 



6 kommentarer:

  1. Den boken står på min book bucket list har jag för mig

    SvaraRadera
  2. Ja, absolut, Den gamle och havet är riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är det. Det finns många bra böcker men den gillar jag.

      Radera
  3. Den gamle och havet väntar, tror jag sett en filmatisering

    SvaraRadera