måndag 30 december 2019

Svenne av Per Nilsson



Kollegan ville att vi ska läsa den här med eleverna. Men jag är inte såld. Jag läste den när den kom och så jag har läst om den nu. Alltså den har många bra poänger men har åldrats lite sådär. Det handlar om en ung kille som blir eftersökt för brott. Han är klart högerorienterad och har gått på Dackemans tankar om ett svenskt Sverige.

Det är inget fel på den men med tanke på att mina elever är enormt mycket för vissa partier som kanske beskrivs i boken krävs så mycket av läraren som läser. Jag tror inte vi orkar ta oss igenom hela boken och hålla en nyanserad diskussion. Det kanske är svagt av mig men så är det. Jag är här varje gång jag pratar om en religion eller pratar om historia. Det är inte alltid lätt. Mycket krävs av mig och min kollega för att kunna diskutera den här.

Jag förstår bakgrunden men kan för mitt liv inte läsa den i någon klass. Det måste finnas en form av variation i tankesätt bland eleverna och det är inte vad mina elever är just nu. Boken borde dock läsas och jag rekommenderar den. Däremot har partiet som beskrivs normaliserats för mycket. Det är där vi är idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar