torsdag 26 maj 2016

Veckans ord på F

Dags för veckans ord som alla börjar på F. Vilka böcker och författare kopplar du ihop med dem?



fakta

farhåga

frihet

fylla

förälskelse

Faktaböcker är något jag läser i arbetet och undviker oftast privat. En och annan bok slinker dock ned. Jag tycker Caroline Engvall skriver viktiga böcker om barn och unga som utsätts för sexuella övergrepp. Det finns alltid en del fakta bland berättelserna.

Att inte kunna göra rätt för sig är Brickens största farhåga. I alla fall efter de olyckor som drabbar henne. Brickens liv skildras så fint av Vibeke Olsson i fem böcker. Trevlig läsning är det i alla fall.

Frihet är det som de flesta ungdomar och vuxna önskar sig i de dystopier jag läst. I Hungerspelen vill de inte längre leva under det tvång som finns. I Divergent-serien är det frihet att vara den du är. I Matchad är det friheten att få vara förälskad i den du själv önskar.

Det går att tolka fylla på många sätt. Jag tänkte gå på födelsedagar men valde det andra hållet. Ivar Lo-Johansson har skrivit en fin berättelse om en man och hans häst. När mannen en gång är riktigt på fyllan är han knappast snäll mot sin häst. En hästs historia heter novellen.

Att läsa en bra bok är lite som en förälskelse. Det är något som förekommer både här och där. Jag tänker på den förälskelse som uppstår i Förr eller senare exploderar jag av John Green. Det är vackert beskrivet och många elever brukar sucka lite över den. Det är väl så det att alltid är. Du suckar lite lyckligt.

3 kommentarer:

  1. faktaböcker finns ju i alla möjliga trevliga genrer; musik, film, växter, resor... riktigt allvarliga böcker undviker jag.

    SvaraRadera
  2. har ännu inte läst Vibeke Olsson. håller med dig om att en kan bli förälskad i riktigt bra böcker

    SvaraRadera
  3. Måste läsa Bricken. Har tänkt det hur länge som helst, men det blir aldrig av. Frihet är ett bra och viktigt tema i dystopier. Ska nog lyfta fram det tydligare nästa gång mina elever läser sådana.

    SvaraRadera