onsdag 30 september 2015

Normbrytande utmaning

1. Berätta om någon som vågat eller vågar bryta normer och gränser och som är en förebild för dig. Det kan vara en känd person, eller någon du känner, en verklig person eller en fiktiv karaktär. Det viktigaste är att det är en person som inspirerat dig på något sätt.

Tja, vem kan det vara? Jag tänker på alla starka kvinnor och män för den delen som gör något som ingen väntar av dem dagligen. Cred till dem. Fast nu måste jag väl välja en person så då ska jag göra det. Grynet finns inte på riktigt men jag gillar henne. Ta inte skit var en av hennes paroller och jag gillade hon var en förebild för de tjejer jag hade runt 2002. De lärde sig att du kan vara som du vill men ändå får ingen annan döma dig. Jag måste säga att Grynet inspirerade mig att lära mina elever samma sak. Ta inte skit för den du är någonsin oavsett om du är kille eller tjej. 

2. Berätta om en film eller bok som skulle kunna få titeln ”bortom normen”. Förklara gärna vad det är som gör boken eller filmen så bra.
Bortom normen är inte lätt men Skamgrepp är en annorlunda film. Här handlar det om en man, ganska framgångsrik, som blir sexuellt trakasserad av sin chef. Hon är aggressiv och nu börjar en utfrysning av honom. Ofta pratar vi om man som trakasserar kvinnor när det ibland händer att det är tvärtom. Så den är normbrytande på ett sätt som är eftertänksamt. Alla kan må dåligt att bli påhoppade privat och kroppsligt och är inte unikt för kvinnor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar