lördag 26 maj 2012

Fargo

I mitten av ingenstans i ett landskap som otäckt påminner om Sverige utspelas en absurd kidnappningshistoria. Jerry är i penningknipa och tänker kidnappa frugan för att få pengar av sin svärfar. Om frugan lever eller dör har nog egentligen ingen betydelse. Så Carl och Gaer hyrs in, de kidnappar frun och sedan går det inte riktigt som Jerry tänkt sig.
Det blir ett trippelmord, en envis svärfar och två kidnappare som inte riktigt är som de borde vara.

Detta var nog den första film som jag såg med Steve Buscemi. Jag kommer inte ihåg någon före denna. Han spelar Carl som är en yrkesbrottsling men inte så bra kanske. Han och Peter Stormares snubbe, Gaer, är de inhyrda gangstrarna som kanske inte borde ha tagit jobbet. Frances McDormand är en höggravid sheriff från Brainerd och hon är dem på spåren.

Som den svensk jag är kan jag inte låta bli att tänka på mina släktingar därborta i Minnesootaa. De säger verkligen jaaa, med samma emfas som de flesta i denna film. Det är så underbart att se denna film och känna igen sig. Bra skådespeleri och småtorr humor är en lyckad blandning och bröderna Coen blev favoriter hos fröken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar