söndag 21 augusti 2011

Söndagsenkät supreme del 2

26. Favoritkokbok?
ICA:s stora kokbok som kom för några år sedan. Men jag lustläser gärna Jamie Oliver.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Alltså jag älskar verkligen att läsa om filmadaptation. Kanske inte så upphetsande men intressant och värt att lära sig mer om.

28. Favoritlässnacks?
Tuc-kex. Bäst att äta hela tiden. Det och lite te.


29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
När det gäller Larsson så var jag skeptisk länge. Det tog nog säkert fyra år innan jag ens närmade mig böckerna och ytterligare ett halvår innan jag tog tag i saken. Det var för hypat. 


30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Inte ofta. Ibland är de hårda men ibland är de för positiva. En svår bok är inte bra bara för att den är svår och vice versa. 


31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag har lättare med bra kritik än dålig. Det är svårt att såga någon totalt. 


32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Jag skulle lätt välja tjeckiska så jag kunde läsa Kundera på riktigt. 


33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Det av King skrämmer mig fortfarande. Clownfobi någon? 


34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Nej, jag har börjat allt men kanske ångrat mig ibland under läsningen. Så är det. 


35. Favoritpoet?
Jag säger Kristina Lugn och Nils Ferlin. Snacka om ytterligheter.


36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Jag försöker låna få böcker. Det finns så många böcker hemma ändå.


37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Ofta.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Men vad svårt. Jag får köra på Harry Potter eftersom det är den karaktär jag läst flest böcker om.


39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Jag gillar skarpt Lady Catherine i Stolthet och fördom. Hon är en sådan surtant.


40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Någon lättläst kanske en chick lit eller en ungdomsroman. Gärna en bok man får skratta åt.


41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Ja, det är väl nu när jag har studerat. Då har jag inte läst skönlitteratur på månader.


42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Näe, jag läser trots att jag inte gillar boken. Det är min svaghet som läsare. 


43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Ljud, och att människor pratar. 


44. Bästa filmatisering av bok?
Det är nog faktiskt Möss och människor av Gary Sinise. Den är lika finstämd som boken.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Min sommarkurs har lärt mig att det inte finns några dåliga filmatiseringar. Det hela handlar om val som regissören gjort. De valen behöver inte vara mina val. 


46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
2000 kr. Det var en bokrea och jag fick köpfnatt.


47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Det händer ibland när jag funderar på att läsa den eller den boken i bokhyllan. Då bläddrar jag mig igenom de två första kapitlen för att se om det är vad jag är sugen på. Men jag läser aldrig hela.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Det är inte mycket. Som sagt är jag en envis läsare.

49. Har du dina böcker organiserade?
De står i hyllor. Räcker det? 

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Böcker jag har köpt har jag svårt att ge bort eller sälja. Svårt, svårt.

51. Finns det böcker du undviker?
Japp, BOATS och själv hjälp-böcker. Speciellt - Lär dig läsa andras tankar. Hallå.


52. Nämn en bok som gjorde dig arg?

Jag blev arg när jag läste Kort kjol av Christina Wahldén för det är så hemskt. Övergrepp är alltid hemskt att läsa om.
 
53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Jag trodde faktiskt inte att jag skulle gilla Stieg Larsson men det gjorde jag.


54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
 Jag trodde jag skulle gillar Kajsa Ingemarssons Små citroner gula mer än jag gjorde. Jag kände mig lite besviken faktiskt.


55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Åh, lite dåliga romanceromaner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar