måndag 29 augusti 2011

25 frågor om ditt skrivande

1. Hur gammal var du när du lärde dig att skriva?
Jag lärde mig läsa först så jag var sex år tror jag. Mitt namn kunde jag redan tidigare men logiska meningar var nog vid sex års ålder.

2. Tyckte du om att skriva uppsats i skolan? Kommer du ihåg något du skrev under skoltiden t.ex. en uppsats eller berättelse. Vad handlade den om? 
Jag skrev en essä på gymnasiet som handlade om döden. Det var en reflektion om vad som händer när man dör utifrån ett religiöst perspektiv. Jag var en djuping på den tiden.

3. Hur kommunicerar du bäst – muntligt eller skriftligt?
Jag är bäst i den skriftliga versionen av mig själv.

4. Har du skrivit dagbok någon gång? Berätta någonting om ditt dagboksskrivande.
Jag skriver fortfarande dagbok. Allt som behövs sättas på pränt ska inte hamna i denna blogg. Jag behöver skriva för att klara min hjärna. Annars har jag svårt att sova.

5. Har du en “skrivförebild”? Vem?
Ja, det är väl Selma Lagerlöf kanske eller en av mina favoritjournalister Åsa Moberg. Jag ville som tonåring allt skriva som Vibeke Olsson. 

6. Vänsterhänt eller högerhänt?
Jag är högerhänt.

7. Vad karakteriserar dig som skribent? Styrkor och svagheter? (Skriver du snabbt? Långsamt? Kontrolläser du din text under skrivandets gång eller efteråt? Kontrolläser du överhuvudtaget? Skriver du bra under press t.ex. om du har en deadline? Skriver du kortfattat eller har du svårt att begränsa dig? Föredrar du att skriva på dator eller för hand?)
Jag har lärt mig att skriva direkt på datorn. Tidigare skrev jag för hand och sedan rent. Jag gillar jag skriver ganska snabbt och läser om texten för att se om något blev fel. Jag behöver verkligen komma "in the flow" annars känns det som kramp. Det är svårt att få ut något logiskt i de fallen.

8. Vilken av dina texter som du har skrivit under årens lopp är du mest nöjd med?
Min B-uppsats i litteratur. VG och den handlade om Selma.

9. Har du upplevt ett riktigt skrivflow (dvs. när du har varit så inne i skrivandet att du glömt bort tid och rum) någon gång? Berätta!
Nej, kramp däremot. Se fråga 10.

10. Har du upplevt en rejäl skrivkramp? När? Hur kändes det?
Ja, åh det var en uppgift på religionen. Det var hemskt. Det var liksom smärtsamt att få orden att bli logiska.

11. Har du någon gång läst en text som du önskar att du hade skrivit själv? Vilken? Varför?
Nej, inte som jag kommer på men jag älskar så många dikter som jag önskar att jag hade kunnat fått till.

12. Vilken typ av text tycker du bäst om att skriva (t.ex. novell, krönika, blogginlägg osv) ? 
Jag gillar nog att skriva reflekterade text kring ett ämne. Att resonera i text är något jag gillar.


13. Feedback: Minns du något som en responsgivare har tipsat dig om (vad gäller ditt skrivande). Har du fått respons som du aldrig kommer att glömma?
Nej, kanske vissa små saker men inget jag kommer ihåg sådär.


14. Har du författardrömmar? Har du påbörjat en roman någon gång (och kanske avslutat den?)
Nej, det är inte min stil. Känner att kåserier skulle vara mer min sak.

15. Har du varit med i en skrivtävling?
Ja, två gånger. Båda för faktauppsatser. Kom trea och femma.

16. Har du blivit publicerad?
Nej, annat än mina uppsatser.

17. Bloggar du? Vad tycker mest om att skriva om i din blogg – har du ett favorittema?
Ja, men jag jiddrar om allt. Det är ingen struktur på min blogg inte.

18. Hur ser din handstil ut? Beskriv!
Spretig och stor samt lutar åt höger.

19. Var hittar du inspiration till ditt skrivande? När blir du inspirerad att skriva?
Jag hittar det i mina tankar. Jag funderar kring ett ämne, formulerar mig och sedan skriver jag. Det kan vara från något jag läst, sett eller arbetat med. Eller något som i allmänhet intresserar mig som böcker, film och liknande.

20. Vad tycker du är svårast med att skriva?
Det är att göra det bra och kanske lite roligt.

21. Var sitter du helst när du skriver? Har du en favoritplats?Gärna i min soffa, fåtölj eller vid mitt skrivbord om det regnar ute och det är något bra på radion.

22. Har du några favoritord när du skriver s.k. “darlings”?
Jo då, gärna intressant. Ett ord jag använder ofta.

23. Är du en språkpolis? Brukar du reagera på andras skrivande? Har du några “allergier” när du läser andras texter? Vilka?
Nej, men det går inte att använda för mycket talspråk i viktiga uppsatser och jag är allergisk mot användandet av engelska ord bara för att. Speciellt i uppsatser i svenska. Jag menar varför?

24. Gemensamma skrivprojekt: Är du duktig på att skriva tillsammans med andra t.ex. grupparbeten – eller föredrar du att skriva själv?

Ja, men helst för mig själv. Vi har alla olika typer av språk och det är i bland svårt att formulera sig med en person som inte passar med ens egen vokabulär.

25. Vilket språk föredrar du att skriva på?
Svenska men engelska fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar