onsdag 6 april 2011

Bokalfabetet 2.0 C

1. Bokstaven C idag och när jag inte hittade min SAOL bad jag mina twittervänner om ord på C och de kom på bland annat de här:
Citron
Cykel
Cikador
Celluliter
Cymbal
Nu ska du kombinera ett eller fler ord och associera till en titel. 
Det är ju min bokstav idag. Jippi. Den första bok jag kommer på är Den blå cykeln av Règine Deforges. Där slänger jag in cykeln, citronen och celluliten. Det utspelar sig under andra världskriget i södra Frankrike. Det är passion, krig och den franska motståndsrörelsen. Det cyklas en hel del och det kan väl påverka celluliterna tror jag. Det är Frankrike och där finns både citroner och cikador också när jag tänker efter. Fyra flugor i en smäll.


Cymbal - det finns bara en bok. Den heter Charlie Fontayne And His Shimmering Cymbals av Laurie Gray. Den handlar om en journalist som kommer på hur hans farbror blev lurad på en musikalisk framgång. Denna upptäckt leder honom till Brasilien. Helknäpp bok som vi läste i en bokcirkel på jobbet. Jösses.

2. Fråga två handlar om att presentera en fiktiv karaktär från böckernas värld. För- eller efternamn på C gäller denna vecka.
David Copperfield är en av Charles Dickens många små pojkar som blir föräldralösa, ivägskickade och utsatta för konstiga situationer. I slutändan går allt bra för vår kära David.


3. Jag är egentligen ingen cirkusfantast, men någonstans när jag ändå en fascination främst för människor som lever med cirkussällskap och livnär sig på att roa andra. Kanske inte så stor skillnad mellan cirkuslivet och musikerlivet antar jag. Turné som turné kanske. Associera fritt och presentera en bok som på något sätt får er att tänka på en cirkus.
Jag kommer på boken Cirkus av Alistair MacLean. Den handlar, om jag minns rätt, om en tankeläsare som slutat jobba på cirkus när hans fru dog. Numera arbetar han åt FBI, träffar en ny kvinna och ska sätta dit en agent från Sovjet.

1 kommentar:

  1. Den blå cykeln var det ju den hette. Jag for efter den när jag svarade själv, men kom inte på det. Jag läste den för många år sedan. Många gånger.

    SvaraRadera