måndag 18 april 2011

Bokalfabet 2.0 D

1. Fem ord på D ska ge en eller kanske fem titlar. Associera hur galet som helst, men förklara tydligt hur du tänker.
Veckans ord är:
djup
dimma
dåre
dubbel
dam

Jag tror att jag får köra på två klassiker från min barndom när det gäller d. Den första jag tänker på är Alice i underlandet av Lewis Caroll där djup, dåre och dam självklart finns med direkt eller indirekt. Ja, djup är ju att hon faller i hålet och dårar finns det gott om. Många och ju längre man läser så blir man mer eller mindre dåraktig själv. Dam är självklart vår kära drottning, hjärter dam, som inte gillar så många i sitt rike.

Den andra boken som får förklara dubbel och dimma blir Roald Dahls Kalle och chokladfabriken. Som jag minns det är att det är kallt och dimma i den lilla staden. Är inte chokladen som Kalle får tag i biljetten i en dubbel chokladkaka? Jag tror det, annars äter säkert August Glupsk både en och två dubbla chokladkakor innan han försvinner bort.


2. Presentera en karaktär med för- och/eller efternamn på D.
Okej, jag måste fundera på om jag ska ta en självklar karaktär. Det måste bli Dracula. Det var nationellt prov i veckan och vampyrer var ett område som eleverna kunde skriva lite om. Dracula är urvampyren och kan var riktigt ond. Vampyrer idag är snälla, lite söta och vill alltid beskydda dig. Bram Stokers figur vill bara ha ditt blod och låtsas inte om något annat. Han kan se bra ut och lyckas förföra vår Mina men innerst inne är det ingen pojke man vill ta hem till mamma.

3. Det är snart påsk och då är det deckare som gäller. Vem är din favoritdeckarförfattare?
Peter Robinson som skrivit böckerna om Alan Banks får bli min favorit denna dag. Han är bra på att skriva lättläst på engelska och det är bra när man vill lyssna på engelska. 


1 kommentar:

  1. Håller faktiskt på att läsa Alice nu efter att bara ha läst en massa utdrag. Alan Banks var däremot länge sedan jag läste om.

    SvaraRadera