lördag 28 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 9


Dagens bokstav är I:

I tisdags handlade det om en huvudperson du tycker om, nu undrar jag vilken person i böckernas värld som du identifierar dig med mest?

Min syster tycker att jag påminner lite om Ellinor Dashwood eftersom jag är äldst men även för att jag är ansvarstagande och den som har koll på saker. Vi testade vilken Austenkaraktär vi var mest lika och jag blev Ellinor. Hmm, men jag själv tycker att jag är lite som Bridget Jones. Jag är lite klantig och dagdrömmer en del.

Internatskolor är populära att skriva om. Berätta om en bok som utspelar sig på en sådan.

Den första jag kom att tänka på är Pappa Långben av Jean Webster. Den handlar om Judy, som är föräldralös men som genom en anonym välgörare kan studera på universitet och det är hennes liv i en studentkorridor som boken handlar om. Det var ett tag sedan jag läste den men den är lite gullig.

Berätta om en bok som handlar om identitet och sökande efter densamma!

Jag kommer att tänka på Identitet Kain av Robert Ludlum. The Bourne Identity på engelska. det handlar om en man som räddas av en grupp franska fiskare. Han har ingen aning om vem han är eller vad som hänt honom. Han kan däremot prata flera språk och han har en kod på sig. Sedan följer hans väg till att få veta vem han är.

Vilka bokrelaterade sidor på internet besöker du oftast?

Jag har några bloggar som jag brukar söka efter som jag sedan hoppar vidare ifrån. Ofta vill jag ha en kommentar om en speciell bok och söker på så sätt. Annars gillar jag Albert Bonniers förlag som lärare eftersom de har bra författarbeskrivningar. Bokbörsen och bokus brukar jag också besöka samt boksidan.net. Det är olika beroende av mitt behov vid tillfället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar