fredag 6 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 4

Fjärde bokstaven är D och frågorna hör mer eller mindre ihop med just den bokstaven.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Åh, jag läser så få deckare. Jag har aldrig fastnat för genren utan besöker den ibland och då genom lite okända författare som har skrivit en deckare för att kunna skriva en annan roman. Men ska jag välja så väljer jag nog Karin Fossum. Jag gillar hennes sätt att skriva och jag har faktiskt läst allihop på norska vilket gör dem annorlunda. Konrad Sejer är en ganska så charmig man med stort lugn. Allt man kan önska sig av en polis egentligen. Jag gillar att läsa deckare på originalspråket så det blir svenska, engelsktalande, norska och en och annan dansk författare som läses.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

För ett antal år sedan gick det en TV-serie på SVT som hette Angels in America. Den handlar om hur det var att vara homosexuell man, framförallt, under Reaganåren i USA. Homofobi var vanligt och hiv och aids har gayvärlden i sitt grep. Det är inte en pjäs men en bra dramatisering. Den har också satts upp i Sverige och jag har läst boken, sett pjäsen och tittat på serien. Jag gillar den skarpt och är glad att man på länsteatern i Örebro ville visa den. Starkt med personer som springer ut i publiken och låter oss vara med.

Jag är annars svag för Shakespeare och älskar En midsommarnattsdröm som jag brukar läsa med mina elever för att sedan se som film. Vi såg Romeo och Julia med eleverna för några år sedan. En av tjejerna älskade den så mycket att hon såg den tre gånger. Jag har också sett Tjechovs Körsbärsträdgården med Viveka Seldahl. Hon fick mig att gilla Tjechov. Min favoritpjäs att läsa är annars Fadren av Strindberg. Den blir mer sansad som text. Eller så har jag bara sett en dålig uppsättning eftersom jag avskydde den på teatern.

Jag skulle gärna vilja se en uppsättning av Shakespeare i England. De som har säger att man ska se en pjäs man kan för att följa med så, den som lever får se.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

Sex and the city har jag läst och tycker att den första säsongen är som boken men sedan blir det mer utfyllnad. Annars gillar jag Nord och Syd av John Jakes som troget följer originalet.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Åhh.....jag fick valångest när jag skulle välja här. Jag funderade på en del böcker men valde till slut Doktor Zjivago av Boris Pasternak. Den utspelar sig inte enbart på vintern men det är krig och vinter och sedan är det flykten till Sibiren och där är det också vinter. En bra bok som jag gillar, eftersom jag är ett fan av rysk litteratur.

Mitt andra val var Italo Calvinos Om en vinternatt en resande som egentligen är en metaroman och inte alls handlar om vinter eller december.

5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?

Jag skulle behålla mina Selma Lagerlöf som jag fått av min farmor. Vi älskade båda Selma och eftersom farmor inte finns längre är det ett minne av henne. Sedan skulle jag behålla alla mina signerade böcker. Låter som jag har många men de är femton till antalet. Tre är från min mormor och en från morfar men de andra har jag skaffat själv.

1 kommentar:

  1. Läste om Angels in America i veckan, men minns inte i vilket sammanhang. Tyckte väldigt mycket om den som tv-serie. Nord och Syd både läste och såg jag på högstadiet och hade mitt skåp fullt av bilder från den. Nostalgi!

    SvaraRadera