lördag 9 januari 2010

Tenta

När jag blev klar lärare för cirka 8 år sedan trodde jag inte att jag skulle behöva läsa mer men så har inte fallet blivit. Jag har nu studerat kurser och läst in massor med litteratur under dessa år. Just nu läser jag in ett tredje ämne för att i Björklunds nya gymnasieskola inte bli reducerad till ett ämneslärare. Jag är lärare i svenska och religion och läser alltså in historia. I nuläget, och som det ser ut några år framöver lär jag nog vara kvar, arbetar jag på en skola med få elever och två behöriga lärare i religion. Jag undervisar sällan i mitt andra ämne och jag känner att i en skola där svenska ska bli 100 poäng på yrkesprogram kommer jag att få ännu mindre med religion. Jag satt länge innan jag bestämde mig för att läsa in historia. 90 hp behövs och i och med tentan som jag skriver på just nu kommer jag att ha kommit halvvägs. Det är tungt, och ibland blir jag bara trött. Att plugga halvtid är tungt och inte får man något för det.

Nej, jag ska fördjupa mig i medeltiden och dess inflytande på världsekonomin. Kursen jag läser nu är i ekonomisk historia och knepigt nog - I'm loving it. Jag trodde inte det men en bra lärare och faktiskt intressanta tentafrågor kan göra att man tänker.

God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar