söndag 10 januari 2010

En annorlunda bokenkät

Efter att ha funderat i flera dagar så bestämde jag mig för att svara på denna från www.sprakmakargatan.se Den påminner lite om hur jag brukar arbeta med litteratur med mina elever och det kändes som att jag kanske borde prova på att klura kring litteratur. Dessutom var det lagom att göra när jag var lite sjuk.

1. Under 2000-talet skapades bloggosfären - ett bra verktyg för skribenter som vill uttrycka tankar och sprida åsikter. Vilken författares blogg (död eller levande) skulle du vilja läsa? Varför?
Jag skulle nog vilja läsa Shakespeares blogg, eller Dostojevskijs eller kanske Jane Austen. Den som skulle få mest ut av en blogg borde vara Austen eftersom det är ett socialt verktyg precis som hon var expert på. Jag skulle kunna tänka mig att hon skulle ha en mycket flitigt använd facebook på tal om sociala verktyg.

2. Låtsas att även bokkaraktärer skulle haft tillgång till bloggosfären. Om du skulle få möjlighet att följa en bokkaraktärs blogg. Vem skulle du välja och varför? Jag skulle älska att läsa Sherlock Holmes blogg. Med det egot skulle han ha åsikter om allt och säkert vara älskad eller hatad av en stor del av läsarna. Många skulle nog läsa honom bara för att han retade dem. Han skulle nog också använda sin blogg till att lösa fall långt från sitt hem.

3. Vilken bok skulle du vilja se på film (här gäller det att välja en som ännu inte har filmatiserats).
Jag skulle vilja se en filmatisering av Bitterfittan av Maria Sveland. Det känns som svensk diskbänksrealism. Sedan skulle jag nog vilja se en uppföljare till Forrest Gump som passande nog heter Forrest Gump & son. Jag vill se lille Forrest i den stora världen.


4. Vilken film (som inte finns som bok) skulle du kunna tänka dig att läsa?
Jag skulle vilja läsa en serie, går det för sig? Jag skulle vilja att Grey's anatomy blev en riktig bokserie lite som Twilight. En film som skulle vara intressant att läsa vore annars Lilja 4-ever eftersom den är så viktig och tänk bra bok att använda i skolan. Samt Love Actually för att den är så charmig. Den skulle kunna bli lite som Short Cuts som jag också gillade i bokform så det vore nog kul.

5. Välj en/flera bokkaraktärer eller författare som du placerar i en dokusåpa. Berätta om ditt val av deltagare och dokusåpa.
Hmm, den var svår. Jag skulle nog placera Elizabeth Bennet, Pippi Långstrump, Harry Potter, Don Quijote, Gösta Berling, Anna Karenina och Odysseus. Dessa skulle jag låta ställa upp i Mästarnas mästare bara för att se vem som skulle bli bäst. Det finns ju ett moment där man ska se tillbaka på sin karriär som mästare och det vore väl lite kul om man satt och läste ur den bok som man är mest känd för.

6. Idag lanserar ofta de mest framgångsrika kändisarna egna parfymer. Självklart ska din favoritkaraktär i böckernas värld ha en egen doft. Vad skulle parfymen heta, hur skulle den dofta (lukta, stinka?) och hur skulle flaskan se ut? Du är ansvarig för produktionen.
Parfym är väl inte min grej men kanske en Ronja som luktar som en skogstjärn en midsommarnatt. Flaskan skulle vara av lite äldre glas och mörk med en livlig form.

7. Dagens föräldrar vill gärna ge sina barn originella namn. Om du skulle döpa dina barn efter bokkaraktärer (eller författare)… vilka namn skulle du ha valt?
Jag skulle satsa på Tristan (Tristan och Isolde), Bilbo, Eva Luna ( Isabell Allendes bok med samma namn ), Darja (Anna Karenina), Kalypso och Penelopé (Odysséen) och Minerva ( professor MacGonagall i Harry Potter-böckerna av J.K. Rowling) samt Hamlet och Aniara (Harry Martinson) tror jag. En konstig blandning visserligen men jag tycker det är vackra namn. Jag tror inte jag skulle döpa ett barn till Werther eller Jeppe.

8. En känd musikproducent ringer dig och ber om hjälp. Hans senaste stjärnskott ska snart ge ut ett nytt album men kan inte komma på bra låtnamn. Producenten vill att låtarna ska döpas efter litterära verk. Skriv ner två boktitlar som du tycker skulle kunna fungera utmärkt som namn på stora hits!
Hundra år av ensamhet av Marquez skulle jag nog sälja in. Det skulle kunna bli en riktig snyftballad. Den andra skulle vara För levande och döda, en diktsamling av Tomas Tranströmer, som nog fungerar som vad som helst. Wasteland av T.S. Eliot säger väl också allt.

9. Genom teknikens under har du fått möjlighet att dyka in böckernas värld för att knäppa EN bild med din digitalkamera (som du sedan ska rama in på väggen). Vilket motiv väljer du? (Du kan t.ex. välja ett stort slag, en klassisk bokscen, en vacker miljö, dig själv tillsammans med en bokkaraktär, ett djur eller någonting helt annat.)

Jag har två tankar om detta. Den ena är att få stå på en kulle och se slaget vid Waterloo bara för att få se hur det var med all krutrök. Den andra är också hämtad ur historien. Jag skulle vilja sitta med en kamera i ett träd på den ö som Christofer Columbus gick i land på 1492. Det skulle vara stort och se den lyckan och insikt om att det gick at segla västerut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar