tisdag 12 april 2022

Tisdagstrion: Djur på omslaget

 


Varje vecka har Ugglan & Boken ett tema om böcker. Denna vecka är det Djur på omslaget och min trio är som följer. Det är väldigt mycket fåglar idag. 









1. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf. Den här läste jag nog när jag var 10 år. Farmor älskade Lagerlöf och jag högläste den här varje eftermiddag när hon lagade mat åt oss. 

2. Som stjärnor i natten av Jennifer Niven. En fin berättelse om psykisk ohälsa i olika former. Violet som djupt sörjer sin syster och Theodore Finch vars mörker är något helt annat. 

3. The Ballad of Songbirds and Snakes av Susanne Collins. Detta utspelar sig ungefär 60 år innan Hungerspelen och vi får följa Corolanius Snow som en ung man. Om vi säger så är han knappast en karaktär som man kan känna sympati för. 

11 kommentarer:

  1. Jag vet inte om jag har läst Nils Holgerssons underbara resa eller bara fått för mig att jag har gjort det. The Ballad of Songbirds and Snakes har jag i alla fall läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nils Holgersson är nog en bok som man tror att man läst eller så har man det. Berättelsen kan man ju.

      Radera
  2. Nils Holgersson är den enda boken jag känner igen här. Den skulle jagvilja läsa nu som vuxen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Jag har bara mina barndomsminnen av den.

      Radera
  3. Nils Holgersson läste vår fröken för oss när vi gick i ettan. Jag minns det som en helt fantastisk upplevelse och läste boken själv för några år sedan.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker mycket om Selma Lagerlöf, men har faktiskt aldrig läst Nils Holgersson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju en bok som en del läst och andra känner igen berättelsen om i alla fall.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera