måndag 27 december 2021

Liv till varje pris av Kristina Sandberg

 



Eftersom min hjärna i stort sätt la av i slutet av 2019, det hade med jobbet att göra och inte pandemin, blev en del böcker som jag aldrig skrev om. En av dem var Kristina Sandbergs Liv till varje pris. Jag förstår att detta är baserat på personer som fanns. Eller i alla fall lite. Något jag stör mig så hårt på är att det sättet Sandberg skriver. Det är så hetsigt att jag minns att jag behövde varva med läsning och lyssning för att orka. 

Sedan förstår jag, eftersom jag inte har barn, att känslan att hinna och göra allt tar över. Däremot är Maj som farmor som krävde så mycket av en. Farmor som tvingade mig att sköta mig för att jag skulle bli som folk. Min arbetsetik är bisarr idag men någonstans tror jag inte farmor är nöjd. Henne kan jag känna igen i Maj och då blir det inte enbart hyllning.

Jag har mycket jag både tycker om och inte tycker om. De som vill borde läsa den. Annars finns det annat man kan läsa som är minst lika bra. Nöjd att jag har läst dem men som sagt är detta en smaksak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar