torsdag 17 december 2015

David och Goliat - konsten att slåss mot jättar av Malcolm Gladwell



Denna essäsamling eller reportagebok handlar om människor som utnyttjat eller överkommit svårigheter på ett eller annat sätt. Det handlar om tjejen som valde att inte läsa vidare i biologi fast hon älskade det för att hon fick lägre betyg än hon var van vid. Det handlar också om pappan som tränade ett basketlag fast han inget förstod eller så var det just därför. Det finns också en passage om hur det går att använda sin dyslexi till sin fördel.

Jag är kluven i denna bok. Det är intressant ibland men samtidigt lite tråkigt ibland. Upprepning och inte så mycket nytt. Den läses bäst då och då tror jag. I alla fall kände jag så när jag läste den. Vad jag tar med mig? Att det ibland är bra att sikta lågt för att komma långt. Eller att pengar inte underlättar livet så mycket som en kanske kan tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar