söndag 19 april 2015

Boktjuven av Markus Zusak


Vad ska man säga boktjuven? Det är en underbar bok. Det är en hemsk bok. Det är en bok med en alldeles för allvetande berättare. Det är en komplex bok.

Detta är en berättelse om en flicka som upplever några av sitt livs bästa och värsta stunder i en liten stad i Tyskland. Staden heter Molching och ligger i närheten av München. Hit kommer Liesel som fosterbarn och träffar människor som får henne att växa. Att döden berättar hennes historia är lite skumt ibland. Här har Hans och Rudy stor betydelse för henne men även ett bibliotek och en handskriven bok.

Jag tänker att jag inte berättar mer. Det är för läsaren att uppleva själv. Jag tycker det är bra att det berättas utifrån vanliga tyska människors liv. Hungern, ilskan, rädslan att behöva göra något, men också sorgen att leva i ett land där man inte får tycka som man vill. Böcker är centrala men egentligen är det bara vad engelsmännen kallar red herring. Det skulle lika gärna kunna heta blonda Jesse Owens.

Jag tycker boken var okej. Den var inte överdrivet bra men tillräckligt bra för att jag skulle läsa klart. Det är trots det värt en läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar