fredag 27 mars 2015

Språk.....what is it good for?

Kulturkollo hade tema språk i mitten av mars. Jag tänkte fundera igenom deras utmaning för den veckan.

1. Vilket är världens vackraste (eller bästa, konstigaste, mest användbara…) ord?
2. Saknar du något ord i svenska språket? Uppfinn ett!

1. Svenskans vackraste ord eller världens var det ju. Jag vet inte om det är vackert men ett ord jag gillar att säga är rodel. Det är något språkligt rent med det ordet som gör att r-ljudet rullar av tungan.

Fast ska jag ta det vackraste ordet blir det sunnanäng som Astrid Lindgren myntade. Det är något skört med det ordet som jag bara gillar.

2. Jag älskar svärord :). Speciellt ord som är påfunna. Jag brukar använda mig av ord som finns och sedan hitta på nya. Bananars eller shisskebab, som svärord. Elever brukar tycka jag är knäpp men köper att jag använder dem. Bättre än att svära på riktigt.

Annars använder jag mig av o- för att göra ord negativa. Obra, ofort, odum är en favorit. Kanske behövs en orasist i världen. Jag är orasist. Det är nog det ord jag kan sakna ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar