söndag 4 januari 2015

Crossed av Ally Condie


Ky befinner sig någonstans ute i de yttre provinserna. Han är lockbete tillsammans med andra pojkar som klassats som avvikelse. Cassia som verkligen älskar honom har valt att jobba i de yttre provinserna som arbetare. Fortfarande är Samfundet tydlig med vad som gäller och kontrollen är hård men kanske lite mindre hård än tidigare.

Båda två rymmer på varsitt håll och beger sig mot gränslandet och the Carvings. Fast deras mål är inte samma. Ky vill bara bort men Cassia vill leta reda på The Rising som de ser som en motståndsrörelse.

Okej, detta är lite sådär svajigt segt ibland. Det tar hur lång tid som helst för dem att ta sig någonstans. Jag saknar Cassias lillebror och hennes föräldrar. Att delvis lyssna på Ky och Cassia är intressant för jag tycker att man nästan känner en liten irritation mellan dem.

Jag lyssnade på ljudboken på engelska och där har man valt att ha manlig och kvinnlig röst på Ky och Cassia. Ett problem är att Ky låter som Cassia när det kommer till tankar. Det är lite rörigt.

Okej, så nu till ett problem jag har med boken. Det finns tre grupperingar. Samfundet, The Rising och bönderna. Alla verkar vara intresserade av varandra. Men om nu bönderna finns och The Rising är underbart borde de väl slå sig samman. Det tog mig typ halva boken innan jag förstod skillnaden. Fast det är väl så när det är en mellanbok. Värd att läsa och nu ska jag ta mig an del 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar