fredag 24 oktober 2014

Fyren mellan haven av M.L. Stedman



Det var ett tag sedan jag läste ut denna roman men jag har inte haft tid att skriva om den förrän nu. Det är en orsak men den andra är att den lämnade mig med en filosofisk tanke som jag var tvungen att bearbeta innan jag skrev om den.

Vi befinner oss i södra Australien. I havet som en utpost mellan det varma havet som finns vid kusten och det kalla havet som leder till sydpolen finns Janusfyren. Den står där för att varna alla sjöfarare och hit kommer Tom Sherbourne en dag för att vara vikarie. Tom har varit en god militär och nu vill han gör rätt för sig fast han kanske ibland är kvar på slagfältet. Tom träffar den yngre men livliga Isabel och en underlig uppvaktning uppstår. Eftersom det är så långt till Janus Rock kommer proviantbåten endast fyra gånger per år och det är så som breven kommer. Men gifter sig gör de och bosätter sig på ön endast de två.

Isabel är nyfiken och upptäcker var dag mer av ön men snart vill hon ha barn. Det vill sig inte. Missfall efter missfall blir det och Isabel blir mer och mer bitter och ibland galen. Men prata med någon läkare vill hon inte och i tysthet lider Tom. När en båt en dag driver in på ön hörs ett skrik. I båten ligger ett spädbarn bredvid en död man. Barnet mår bra och Isabel kan inte ge upp henne. Lilla Lucy som är ljuset i deras liv. Återigen lider Tom men tyst.

Ja, vad ska man säga. Det är så bra. Den är fängslande och den är sorglig. Fasiken vad jag grät. Jag grät för allas skull. Det funderas mycket på vad som är rätt och fel och jag gissar att jag är ovanlig. Jag tycker nog som Tom trots att det skär i hjärtat på mig. Det är så komplext och det far fram och tillbaka i mitt huvud. Sorgen över att vara barnlös, skulden att ha överlevt helvetet, kärleken till en människa som kan ändras finns här. Tom är den karaktär som gör djupast intryck på mig. Hans upplevelser är de jag kan ha svårast för men också de jag kan logiskt förstå. Det är inte gulligt och det är allt annat än lättsmält. Läs för det är annorlunda att ta till sig denna historia.

Jag läste att boken ska bli film. Michael Fassbender, Alicia Vikander och Rachel Weisz ska vara med. Det tror jag kan bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar