onsdag 15 januari 2014

Bokgeografi: Frankrike

På Litteraturblogg: Linda Odén går följande utmaning att läsa. Det är nämligen bokgeografi och först ut är en gammal goding, Frankrike. Läs mer här

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i landet/staden eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Simone de Beauvoir skrev det verk som kom att påverka feminism på ett helt nytt sätt. Boken jag menar är Det andra könet. Fokus ligger på att förklara hur flickor blir flickor genom uppfostran. Det var en chock när den kom. Fast hur stor skillnad är det från idag tänker jag ibland. En bok att läsa oavsett om du är man eller kvinna.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till landet/staden. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Franska författare är inte riktigt min grej. Jag vet inte varför men det skaver ibland när jag läser. Fast jag försöker lite då och då och blir alltid lite överraskad. Men en bok i alla fall som jag läst och tyckt om är Charles Baudelaire och hans Det ondas blommor. Han är väl inte den mest lättillgängliga av poeter men han förebådar en ny poetisk inriktning.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till landet/staden, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag tror alla har skrivit Anna Gavalda så det tänker inte jag göra. Däremot finns det två kvinnor som har anknytning till landet. Det är Mukhtar Mai och Marie-Thérèse Cuny som skrivit en bok ihop. Det handlar om Mukhtars liv i Pakistan och hur det var att leva i det kastväsendet. Boken heter Hedern har sitt pris. Cuny skriver mycket dokumentärer utifrån olika personers livsöden.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från landet/staden.

Maten. Så, nu är det sagt. Den franska maten har verkligen en särställning bland de många köken och det är en kulturell upplevelse att äta en god fransk middag, lunch eller vad det nu än kan vara. De franska vinerna är inte heller helt fel. Mmmm, provencalska kryddor eller calvados. Ja, jag lämnar tanken där.

3 kommentarer:

  1. Mat och vin - det tänkte inte jag på när jag skrev ner mina svar... Blir hungrig :-)

    SvaraRadera
  2. Det var nog det första jag tänkte på. Joanne Harris Chocolat fick mig att tänka på just mat :).

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt inte läst något av Joanne Harris, det borde jag kanske?! Hedern har sitt pris låter riktigt intressant. Tack för ett inspirerande inlägg!
    Jag fortsätter nu bokgeografi på min nygamla blogg och kör det franska inlägget i repris idag. Hoppas du vill följa med till ett annat land nästa vecka!

    SvaraRadera