lördag 16 november 2013

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren


Okej, någon har sett lite för mycket på Buffy kanske. Missförstå mig inte. Jag gillar Buffy och jag gillar verkligen den här boken. Det beror på så många saker som gör den bra. Det är just vissa delar som får mig att minnas serien, rådet, ondskan, snygga och kanske farliga pojkar?

Vad Cirkeln handlar om vet nog alla som hittar hit. Det handlar i alla fall om en grupp unga tjejer som en natt när månen färgas blodröd möts vid en gammal dansbana för att få veta att de är utvalda att stoppa den apokalyps som komma skall. När vet ingen men kommer gör den.

Dessa personer är Rebecka, Minoo, Vanessa, Anna-Karin, Ida och Linnéa. De borde ha varit sju men Elias har dött före denna natt. Ja, mer omaka grupp kan man nog inte tänka sig. Den häxa de känner samhörighet med Matilda ber Rebecka att svetsa samman gruppen så att de kan bekämpa ondskan som en gemensam kraft.

Ja, vad ska jag säga. Jag var arg nästan halva boken. Det för att jag tyckte inte om att man valde att göra som man gjorde. Alltså som författare får man välja hur man vill göra. Jag bara inte gillade det. Det tog ett tag innan jag accepterade valet man gjort. Annars är det sköna porträtt av flickor i övre tonåren. Jag kan känna igen mig så mycket i Anna-Karin att jag nästan gråter lite. Det är så sorgligt att man blir behandlad på detta sätt.

Som sagt är detta en helt galen bra bok. Kanske krävs det dock att man är öppen för andra saker än det realistiska för att gilla denna. Det är också kul att författarna vågar skriva fantasy på svenska. Det är modigt och det kanske visar att det finns en publik därute för de som tvivlar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar