söndag 21 april 2013

100 svenska klassiker 10-1

1. Vilhelm Moberg - Utvandrarsviten
Jag håller på med denna men de böcker jag läst hitttills har varit kanon. Det finns en viss bra tanke om allt. Karl-Oskar är nog inte tidstypisk egentligen.

2. Harry Martinson - Aniara
Jo men, den har jag läst men jag kan inte med den. Den är svår.

3. Frans G Bengtsson - Röde Orm
Läst men nej, inte en favorit. Att den hamnade här gör mig lite perplex.

4. Astrid Lindgren - Pippi Långstrump
Jag gillar Pippi men så här högt upp hade jag trott att Bröderna Lejonhjärta borde ha hamnat. Men men, det är vad jag tycker.

5. Per Anders Fogelström - Stad-sviten
Älsk på den serien. Åh, Emelie.

6. Selma Lagerlöf - Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige
Jag älskar Lagerlöf men kanske inte den här boken. Jag har läst delar men inte mer.

7. Selma Lagerlöf - Kejsaren av Portugallien
Åhh, den är så sorgsam. Det finns något som alltid får mig att gråta när jag tänker på den här boken. Snyft.

8. Hjalmar Söderberg - Den allvarsamma leken
Åh, snyft igen. Att skriva så bra.

9. Selma Lagerlöf - Jerusalem
Nej, den bor i måsteläsahögen.

10. Eyvind Johnson - Hans nådes tid
Bra författare och bra bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar