tisdag 5 mars 2013

Tristan + Isolde



Århundrades kärlekssaga är det många historier som anser sig vara. Egentligen är det väl svårt att hävda att de har fel. Men olycklig kärlek är en av huvudingredienserna. Det finns mycket av just det i medeltidsberättelsen om den trogne riddaren Tristan som älskar sin kungs fru Isolde. En kärlek som är besvarad men som ingen kan göra något åt.

Men likt ursprunget går det inte väl för detta par. Jag blir lite lack för det är en ganska vid tolkning som känns onödig. Den har liksom alla ingredienser som behövs. Sedan kanske man kan finna en britt som spelar en historisk britt? Eller? Jag gillar James Franco men när uttalet påverkar blir jag lite putt.

Nu låter det som om jag inte gillar denna med det gör jag. Det är inte det bästa som hänt men inte det värsta heller. Det är en bra filmatisering och den berättar historien väl. Elever vet ju inte skillnaden och det är huvudsaken. Men se den om du gillar lite hjärta och smärta för det finns det en del av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar