lördag 25 februari 2012

Bokalfabet 2.0 W



5 ord på W ska alltså kopplas till boktitlar.
Wallraffa
Wannabe
Whisky
Wienerkorv
Weekend

En underbar weekend är vad lärarinnan i Mogen för skrubben inte får. Istället sitter hon tillsammans med kopiatorn en hel helg och funderar över sitt liv. Det är en dråplig roman av Solja Krapu.

Whisky är väl alla polisers och deckares favoritdryck men visst är det så att Peter Robinson låter Alan Banks dricka lite whisky både här och där.

Wienerkorv känns som något Gummi-Tarzan i Ole Lund Kirkegaards bok med samma namn kanske gillar. Jag vet inte men annars är det ett ganska så svårt ord.

Wannabe får man väl kalla Jenny Humphery i Gossip Girl-serien. Hon vill så gärna bli populär och gör en och annan mindre smart sak för att nå dit.

Wallraffa handlar om att undersöka en bransch genom att jobba i den och sedan göra ett reportage men jag kommer inte på en bok om detta. Det finns nog men inte som jag kommer på att jag läst. Så jag lämnar den tom.

Sedan vill jag att du presenterar en karaktär med för- eller efternamn på W.

Det får bli dr. Watson som kanske är en av litteraturens doldisar. Han är den ständige följeslagaren till den store Sherlock Holmes. Det man vet om Watson är att han är doktor, levnadstecknare åt den store detektiven, han har ibland en fästmö och att han någon gång skadats i ett krig. Arthur Conan Doyle var till skillnad från sin karaktär inte mycket för att måla en tavla alla gånger.

En webblogg brukar vi ju inte säga, utan blogg. Men min utmaning till er denna vecka är att berätta om varför du bloggar, vem eller vad som inspirerade dig att börja och slutligen tipsa om en (bok)blogg som är läsvärd.

Alla läser säkert allas men jag gillar en brittisk. Det är The Guardins bokblogg. Så länk här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar