tisdag 3 januari 2012

Korståg

Ja, Magnus Rosmann läser Robyn Youngs Korståg. Det fungerar för Rosmann har en mörk stämma. Men han låter hela tiden som om hans läppar är knastertorra. De är så torra att jag vill slicka mina läppar.

Okej, detta har egentligen inte något med boken att göra men det blir mycket när det tar 29 timmar att lyssna på boken.

Korståg handlar om Tempelriddarorden i Acco, Israel och i synnerhet om Will Campbell. Han är riddare och arbetar dessutom i hemlighet för ett sällskap som finns inom brödraskapet. Will har ett uppdrag och det är att behålla freden med muslimerna. Han har möten med Kalawun som är en av sultanens många emirer. Men det finns personer på både den muslimska och kristna sidan som arbetar för att freden ska brytas och att krig ska utbryta. Detta är den röda tråden genom hela boken. Det går ungefär 15 år i boken så det är många slag som utspelas innan det avgörande slaget står mellan sultan Kahlil och de kristna i Acco.

Det är ett stor persongalleri som återkommer från Youngs förra bok Brödraskapet men många introduceras också. Det är många sidospår ibland och de kan bli förvirrande. Det krävs att man läst den förra boken för att hänga med riktigt ordentligt. Sedan måste man fråga sig om det hade fungerat att göra boken lite kortare. Vissa delar känns inte alltid relevanta. Jag känner också att det kanske finns lite för mycket hat mellan muslim och kristna ibland. Ifall man inte har distans är det lätt att falla i fällan att alla muslimer hatar oss.

Berättandet är ibland lite långsamt, otroligt långsamt. Jag gillar bildspråket och beskrivningarna som inte alltid stämmer överens med dialogen.

Bra med boken - jag gillar att det känns som medeltid när man lyssnar på den.

Mindre bra med boken - det långsamma tempot och längden gör att den känns ännu längre.

Intressant med boken - jag väntar in den sista boken. Däremot lär jag nog inte läsa mer av Young efter del tre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar