torsdag 3 november 2011

Bokalfabetet 2.0 O







1. Först fem ord på O som du ska koppla i hop med ett gäng boktitlar, eller kanske bara med en.
Otrogen
Original
Ostron
Odjur
Obehaglig

Ett riktigt original är väl ändå huvudpersonen i Austerlitz, Jacques Austerlitz som lever vilsen i ett förvirrande Europa.

Ett obehagligt odjur (beroende på om det är okej att kalla människor för det) återfinns i Maskarna på Carmine Street. Det kräver att man läser hela boken men vilken typ kan jag säga.

Att pojkvännen är otrogen och att lära sig äta ostron är något som Jenny får uppleva i Jenny S av Denise Rudberg. Bättre än jag trodde när jag läste den.

2. Därefter en karaktär med för- eller efternamn som börjar på veckans bokstav O.
En favorit på O är får bli O-Lan i Pearl Buck The Good Earth. Det var ett tag sedan men hennes liv är ett slit. Först som slav och sedan som maka. Ett bra och starkt kvinnoporträtt som fungerar även idag och speciellt i historia.

3. Jag har skrivit om en del otippade favoritböcker den senaste tiden. Har du något bra exempel på en bok som du älskat trots att den på pappret inte borde varit något för dig? En oväntad favorit helt enkelt.
Det finns en del sådana böcker men det tydligaste exemplet var nog Stieg Larssons böcker. Kanske inte favoriter men bra var de i alla fall. Bättre än jag trodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar