söndag 4 september 2011

Söndagsenkät supreme del 4

1. Din kvinnliga favoritkaraktär?
Jag gillar Stephanie Plum. Det är en brud med lite skinn på näsan.


2. Favoritnovell eller novellsamling?
Jag älskar Giftas av Strindberg. Konstigt nog men det är nog en av de mest varierande samlingarna. Sedan finns det ju Selma Lagerlöfs Troll och människor.

3. En bok som gjorde dig besviken?
Det var nog Anna Gavaldas Lyckan är en sällsam fågel. Det var inte vad jag hade väntat mig. Alla som läst den älskade den men gjorde mig bara uppgiven.

4. Favoritfilmatisering?
Jag gillar BBC-versionerna av Jane Austens böcker. Av alla klassiker egentligen. Andrew Davies är en fena på adaptation.

5. Favorit romance-bok?
Jag är svag för Jilly Cooper så jag får säga Rivaler.

6. Vilken var din älsklingsbok som barn?
Det var nog Bröderna Lejonhjärta. Från sex till elva års ålder lästes den intensivt. Jag tror jag fick ett pensionerat ex från biblioteket.

7. Favoritcitat? (Ur vilken bok?)
Inte ur en bok utan William Shakespeares pjäs As you like it:
All the world's a stage,
And all the men and women merely players:
They have their exits and their entrances; 
Det är så sant.

8. En bok du länge velat läsa men fortfarande inte har läst?
Flyga drake av Khaled Hosseini

9. En bok du önskar fler människor hade läst?
En bok av John Chrispinsson som heter Sekelskiften. Den är mycket spännande och handlar om Stockholm vid flera seklers slut och början.


10. En karaktär du bäst kan relatera till?
Meg i Unga kvinnor. Den äldsta systern som är förståndig och lite försiktig. Den som får i uppdrag att ta hand om sina yngre syskon.

11. Bästa öppningsscenen i en bok, vilken?
Den får jag hoppa. Kommer inte på någon bra.

12. Mest överraskande twisten eller slutet?
Det var nog Allt för min syster av Jodi Picoult.


13. Favorittitel?
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag. Den skulle minst sju av mina elever använda sig av om de kunde.


14. En bok alla hatade men du gillade?
Mandomsprovet/The Graduate som vi läste på engelska tredje året på gymnasiet. Den var bra men jag tror att kanske jag och Tobbe gillade den. Underbar.

15. Din absoluta favoritbok ever?
Kör med Anna Karenina. Det är ofta den jag tänker på när jag kommer till favoritböcker. Den är i alla fall topp fem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar