onsdag 29 juni 2011

Bokalfabet 2.0 L

Sista bokstaven innan alfabetet tog lov. Passande när bokstaven är just L.

1. De fem ord på L som ska kopplas ihop till boktitlar är:
Lydig
Långsint
Låt
Ledig
Lämna

Långsint känns det som om varenda skurk och mördare i  de flesta deckare är. Det är trots allt flera år mellan brott ett och brott två. Eftersom jag inte kommer på någon bättre får det bli vilken svensk författare som helst.


Lämna och låt får bli Nick Hornbys High Fidelity som jag fick en elev att läsa detta år. Visserligen på engelska för C-kursen men vilken kärlek eleven visade till boken. Har läst alla Hornby efter det. Snacka om att väcka ett intresse. Låt och lämna då? Ja, Rob blir hårt dumpad av flickvännen och han äger en musikaffär och är smått besatt av listor och göra listor av låtar också.


Lydig får bli en bok som inte är skönlitterär utan en biografi som heter Soldat i Waffen-SS av Johann Voss. Länge gör Voss det en duktig soldat ska och krossas av informationen att SS är en stor del i judeutrotningen.


Ledig får väl vara Emma Hambergs Singel i Stan. En mycket rolig seriestripp som finns som bok. Tror jag, den kom väl för minst tio år sedan så den kanske bara finns på bibliotek.



2. Presentera en bokkaraktär med för- och/eller efternamn på L.
Eftersom jag var barnboksläsare på öppna förskolan förra veckan fick jag en snilleblixt. Lite ideellt arbete här och där skadar inte ibland men jag kom på lille Laban. Kanske världens gulligaste spöke med lillasyster Labolina. De får bli mina L annars fanns det nog andra kandidater.

3. I Bokgeografin har vi rest till olika länder, men idag reser vi till en stad. Jag vill att du berättar om en bok som utspelar sig i London
Nej, det får bli en bok som kommer att utspela sig i London och det är Håkan Nessers Himmel över London. Jag och min mor gillar båda Nesser så vi kommer nog att läsa den så småningom. Provläs ett kapitel här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar