tisdag 16 november 2010

Sherlock Holmes

Baker Street, London, Robert Downey Jr, Jude Law och Guy Ritchie. Det är cocktailen som blir filmen Sherlock Holmes. Detta är en modernare och lite råare form av Holmes. Han slåss och boxas men är fortfarande samma analytiska snille. Dr. Watson är förlovad med Mary och håller på att flytta ut från Baker Street. Holmes känner sig lite lämnad och uttråkad. Han har just fångat en kvinnomördare, Lord Blackwood, och har inget fall som riktigt intresserar honom. En gamla bekant, Irene Adler, dyker upp och Blackwood verkar ha kommit tillbaka från de döda. De båda kommer något otroligt på spåret och hamnar i än de ena, än de andra problemen innan de är nära en lösning.


Nu är jag lite svag för Downey Jr. Jag tycker att han är underbar som Holmes. Lite lagom virrig och skarpsinnig när så behövs. Jag kan förstå att många fanatiker inte kanske är helt sålda men jag tycker att han passar som Holmes eftersom han ger ett bra ansikte till en man som ändå levde ganska hårt. Sedan är väl detta en av Jude Laws bättre rollprestationer. Han är bra som dr. Watson och han får faktiskt vara smart och visar att han är en nyttig tillgång till teamet.

Som sagt, jag gillar den här filmen. Den är klart värd att se och jag är lite kinkig att jag missade den på bio. Jag får vänta till tvåan kommer och se den på storduk. Jag uppmanar alla att se den och njuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar