måndag 8 februari 2010

Jag blir galen

Eller, ja galen är kanske att ta i. Ibland undrar jag varför min rektor med kollega tror sig vara de som lättast förstår elever. Jag hade en elev som lite missnöjd tog sig till rektor för att prata om min undervisning och framförallt sitt betyg. Det tog en stund tror jag, eftersom eleven inte kom tillbaka. Dagen efter kallades jag till rektor och hade ett samtal.

Jag fick minsann veta hur otroligt dålig jag är att se och lyfta den enskilda eleven och att det inte finns någon kvalité i min undervisning. Jag hade i stort ingen möjlighet att försvara mig eller komma med instick utan i stället fick jag en plan upplagd där både rektor och specialpedagog samt en kollega ska komma och göra besök på mina lektioner. Sedan ska detta utvärderas och därefter ska jag och rektor träffas igen.

Jag har inget emot att få konstruktiv kritik men man kanske ska sätta detta i sitt perspektiv. Min elev som gick i väg ville ha MVG men nådde bara VG. Jag lät eleven få extra uppgifter i just det som eleven var lite dålig på att visa upp. Jag motiverade och jag förklarade men det gick inte fram. Så nu är jag totalkollad ett par veckor framöver. Min kollega ska vara med på tre pass, speicalpedagogen på två och rektor på kanske två. Jag har inte kränkt min elev eller trakasserat den men jag ändå utmålas jag som en skurk. Just nu är det tungt för jag känner inte att jag har något kaptial hos min rektor.

Sedan ska tilläggas att min elev och jag kommer bra överens och har ofta kul. De senaste veckorna har eleven haft ganska stora skuldkänslor pga detta. Men ha inte det. Jag är ganska hårdhudad och klarar mig. I alla fall om jag bara är mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar